Selasa, 19 Februari 2013

Paradoks CGPA 4.0: Hakikat Ilmu Aimmah (as) Dan Imam Ahmad (as)

Bismillah ar Rahman ar Rahim. 

Allahumma Solli ‘ala Muhammad wa aali Muhammad, Aimmah wal Mahdiyyin wa sallim tasliman katsira

Firman Allah swt:

Yunus (Jonas): 36.


Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.

Inilah hakikatnya yang dilakukan ramai orang dalam menilai peribadi Imam Ahmad(as). Mereka menjadikan sangkaan sebagai dalil bagi menimbulkan keraguan dalam diri mereka sendiri, agar mereka sentiasa syak dengan peribadi ini, sehingga mereka menjadi buta.

Antara hasil dari sangkaan yang mereka wujudkan dalam menilai peribadi Imam Ahmad(as) adalah beliau harus dan sepatutnya cemerlang dalam pelajaran, mendapat CGPA 4.0 dan sebagainya. Jelas ini menunjukkan kejahilan mereka terhadap sirah Imam Ahmad(as), malah kejahilan mereka tentang doktrin dimensi ilmu Aimmah(as) sendiri. InsyaAllah, ana akan menjawab dalam beberapa bahagian, yang menjelaskan tentang hakikat sangkaan yang mereka wujudkan.

Hakikat Pertama: Imam Ahmad al Hassan(as) Belum Menjawat Jabatan Imamah

Ini adalah hakikat pertama yang harus umat manusia fahami dalam menilai figur Al Yamani. Imam Ahmad(as) datang sebagai seorang wakil dan utusan dari Imam Zaman(as), bukan sebagai seorang yang sudah menjawat jabatan Imamah, yang mewarisi ilmu dari Aimmah sebelumnya. Benar, beliau adalah Mahdi Pertama, washi Imam Mahdi(as), seperti mana Imam Ali(as) adalah Imam Pertama dan washi Nabi(s).

Beliau hanya akan mewarisi Imamah setelah wafat Imam Mahdi(as). Oleh itu kita harus menilai ilmu beliau selayaknya sebagai seorang wakil Imam, dan bukan menilai dengan ilmu Imam yang sudah diberi mandat. Imam Zaman ini masih lagi Imam Muhammad ibn Al Hassan al Mahdi. Beliau empunya ilmu warisan dari bapa-bapa beliau, dan apa yang diketahui oleh Imam Ahmad(as) adalah sekadar apa yang diajarkan oleh bapanya, Imam Mahdi(as).

Sila rujuk artikel sirah beliau di sini: SIRAH KEHIDUPAN IMAM AHMAD AL HASSAN (A.S) DAN SEJARAH DAKWAHNYA SECARA RINGKAS

Hakikat Kedua: Bilakah Waktunya Imam Ahmad(as) Diajarkan Ilmu Dari Imam al Mahdi (as)?

Lalu mereka akan pertikaikan, jika beliau diajar ilmu oleh Imam Mahdi(as), maka sepatutnya tesis beliau, pencapaian akademik beliau adalah superb dan exellent dan lain-lain. Di sini sekali lagi mereka berbuat sangkaan yang murahan.

Pertama sekali, ana tertanya-tanya juga, adakah mereka mempunyai bukti bahawa Imam Ahmad(as) tidak mendapat pencapai akademik yang cemerlang? Katakan jika tidak cemerlang, adakah ada bukti pencapaian akademik beliau begitu buruk sehingga gagal atau “atas pagar”? Juga tiada. Namun ana di sini akan mengandaikan beliau gagal. Adakah ada kesan kepada ana?

Jawabannya tidak. Di sini ana quote kan beberapa perenggan dari artikel sirah ringkas hidup beliau.

Imam Ahmad Al Hassan (a.s) sebelum ini menetap di Basrah yang terletak di selatan Iraq.Menyempurnakan pengajian akademiknya dan berjaya memperolehi ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam. Beliau (a.s) kemudian berpindah ke kota suci Najaf dan menetap di situ bagi meneruskan pengajian dalam ilmu-ilmu keagamaan. Namun setelah menghadiri beberapa siri halaqah pengajian dan menyemak sukatan pelajaran di Hawzah (pusat pengajian ilmu agama) Al Najaf. Beliau (a.s) dapati kecacatan yang besar dalam manhaj pembelajaran yang digunapakai. Ini kerana mereka mempelajari bahasa Arab, mantiq, falsafah, usul fiqh, ilmu kalam (aqidah) dan feqah (hukum-hakam syariat) tetapi mereka tidak mempelajari Al Quran dan Al Sunnah yang mulia (hadis-hadis Rasulullah SAWA dan para Imam alaihim salam). Begitu juga mereka tidak mempelajari Akhlak Ilahi yang wajib diamalkan oleh setiap mukmin.

Tujuan utama beliau (a.s) memasuki Hawzah Ilmiah di Najaf adalah berdasarkan visi yang dilihatnya, yang mana Imam Al Mahdi (a.s) mengarahkannya supaya memasuki Hawzah Ilmiah di Najaf dan mengkhabarkan kepadanya apa yang bakal diperolehinya, dan terbukti ianya berlaku sepertimana yang telah dikhabarkan kepadanya.

Sebelum memasuki tahun 1999, Sayyid Ahmad Al Hassan (a.s) telah bertemu dengan bapanya Imam Al Mahdi (a.s) di alam nyata. Imam Al Mahdi (a.s) telah memperturunkan ilmunya dan mengarahkan beliau (a.s) mengikut arahannya. Pada penghujung tahun 1999 dengan arahan Imam Al Mahdi (a.s), beliau (a.s) telah mengkritik hebat kebatilan yang berlaku di Hawzah dan menuntut mereka melakukan pembaharuan dari segi keilmuan, amalan dan kewangan. Protes dan kritikan bagi menuntut pembaharuan ini berterusan sehingga ke tahun 2002, apabila Imam Mahdi (a.s) mengarahkan Sayyid Ahmad Al Hassan untuk memberitahu orang ramai bahawa dia (a.s) adalah utusan Imam Mahdi (a.s) dan seterusnya mengajak mereka beriman kepadanya. Pada tahun yang sama di bulan Julai bersamaan Jamadil Awwal 1423 hijrah di kota suci Najaf, bapanya Imam Mahdi (a.s) mengarahkannya (a.s) supaya mengajak keseluruhan manusia bahawa namanya disebutkan di dalam wasiat Rasulullah (SAWA) di malam sebelum kewafatannya.

Boleh faham? Ini bermakna, ilmu Imam Mahdi yang diperturunkan kepada beliau adalah setelah beliau menghabiskan pelajarannya. Maka ilmu beliau harus diadili setelah permulaan dakwah, bukan sebelumnya, ini barulah satu penilaian yang adil. Bacalah kitab-kitab beliau, dan jawaban-jawaban yang beliau berikan dalam isu-isu berkaitan, itulah caranya kita menilai ilmu beliau.

Perlu diingat, walaupun beliau mempunyai ilmu yang cukup tinggi dalam berbagai-bagai bidang, namun ilmu beliau ini bukanlah ilmu seorang Imam yang sudah sempurna, yang mana akan ana bahaskan dalam hakikat seterusnya.

Hakikat Ketiga: Ada Perbezaan Antara Ismah dan Ilmu Aimmah

Hujah yang paling kerap ana dengari adalah: “Seorang yang ma’sum itu perlu ada ilmu ghaib atau ilmu yang diwarisi.”

Pertama sekali, ana andaikan definasi “ilmu ghaib” di sini adalah ilmu yang diwarisi dari Hujjah sebelumnya dan ilmu yang harus para Aimmah ketahui dengan izin Allah kerana, ada banyak ahadis yang menunjukkan para Imam menafikan mereka memiliki ilmu ghaib, melainkan apa yang diwarisi. Ana bagi satu contoh di sini:

ما رواه الكشي في الصحيح عن ابن أبي عمير، عن شعيب، عن أبي بصير، قال قلت لأبي عبد الله (ع) إنهم يقولون! قال: و ما يقولون قلت يقولون تعلم قطر المطر و عدد النجوم و ورق الشجر و وزن ما في البحر و عدد التراب، فرفع يده إلى السماء، و قال: سبحان الله سبحان الله لا و الله ما يعلم هذا إلا الله.

Shaikh Kashi meriwayatkan sebuah hadis sahih dari Ibn Abi Umair, dari Shu’aib, dari abi Baseer, yang berkata: Aku berkata kepada Abi Abdullah (as): “Sungguh mereka mendakwa!” Imam(as) bertanya: “Apa yang mereka dakwakan?” Aku berkata: “Mereka mendakwa kamu mengetahui bilangan titisan hujah, bilangan bintang dan dedaun di pokok, berat apa yang ada di dalam laut dan bilangan butiran pasir.” Maka Imam(as) mengangkat tangannya ke arah langit dan bersabda: “Subahanallah! Subhanallah! Tiada yang mengetahui semua ini kecuali Allah(swt).

الاحتجاج – الشيخ الطبرسي – ج ٢ – الصفحة ٢٨٨

Hadis lain:

Yahya bin Abdullah bin al Hassan dan aku bersama dengan Abul Hassan(as), dan Yahya bertanyakan kepada beliau: “Semoga aku menjadi tebusan mu, mereka menyangka kamu mengetahui ilmu ghaib.” Beliau bersabda: “Subhanallah! Letakkanlah tanganmu di atas kepalaku.” Dan bila aku melakukannya, setiap helaian rambut di atas kepalaku dan badanku berdiri tegak. Kemudian beliau bersabda: “Tidak demi Allah, ianya tiada apa melainkan apa yang kami telah warisi dari Nabi(s).”

Sumber: Al-Amaali by Sheikh Mufeed,Ch 3,Pg 23,H 5. Status:Sayyed al-Khoie:”Saheeh Sanad” (Mu’jam Rijaal al-Hadeeth 21/69)

Baik, ini adalah sedikit sebanyak istilah tentang ilmu Aimmah(as). Bagaimana pula dengan kemaksuman?

حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن إبراهيم بن عمر اليماني عن سليم بن قيس الهلالي عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع قال إن الله تبارك و تعالى طهرنا و عصمنا و جعلنا شهداء على خلقه و حججا في أرضه و جعلنا مع القرآن و جعل القرآن معنا لا نفارقه و لا يفارقنا


Ameer Al-Mu’mineen `Ali bin Abi Taalib (عليه السلام) bersabda: “Sesungguhnya Allah(tabaraka wa taala) telah menyucikan kami dan menjadikan kami ma’sum(ismuna) saksi ke atas ciptaannya, dan hujjahNya di muka bumi, dan menjadikan kami bersama Quran dan menjadikan Quran bersama kami. Kami tidak berpisah dengannya dan tidak juga ia berpisah dengan kami.”

Sumber: Al-Sadooq, Kamaal Al-Deen, jil. 1, bab. 22, hal. 240, hadis # 63

Dari hadis di atas, jelas kemaksuman itu bererti suci dari dosa, terjagaan dari melakukan perkara keingkaran kepada perintah Allah swt. Pendapat ini juga dimiliki oleh Syeikh Saduq(ra).

Seseorang yang mengingkari Allah tidak boleh ditaati; dan “sesungguhnya ketaatan itu untuk Allah dan Rasulnya dan Ulil Amri.” Sesungguhnya, Allah memerintahkan manusia untuk mentaati para Rasul kerana mereka adalah tiada dosa dan suci, yang tidak akan mengarahkan manusia untuk mengingkari Allah, dan sesungguhnya Dia mengarahkan manusia untuk mentaati Ulil Amri adalah kerana mereka juga tiada dosa dan suci, dan tidak akan mengarahkan manusia untuk mengingkari Allah.” (Ilal al-Sharaye’, Shaikh al-Saduq, J1, Hal. 123).

Ini sekaligus bertepatan dengan Ayatul Tathir yang menjadi dalil kemaksuman Ahlulbait(as), bahawa mereka disucikan dari semua jenis kekotoran, al Rijs.

إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا


Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu – wahai “AhlulBait” dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji). (33:33)

Dari sini dapatlah disimpulkan akan wujudnya perbezaan antara Ismah dan keperluan/keberadaan Ilmu Aimmah(as). Kemaksuman itu dinisbatkan dari nas, dan jika seseorang itu maksum berdasarkan nas, maka beliau akan maksum dari kecil, bagi memastikan keterjagaan dari sebarang bentuk kekotoran dan dosa. Ilmu seorang Hujjah pula diwarisi secara sempurna apabila kewafatan Imam sebelumnya.

Contoh mudah, ketika Imam Ali(as) menjadi Imam, beliau merupakan hujjah ALlah yang diberi mandat sempurna, maka segala ilmu Rasulullah(s) diwarisi kepada beliau sahaja. Bonda Zahra(sa) juga ma’sum, namun beliau tidak mewarisi ilmu Rasulullah(s). Begitu juga Imam Hassanain(as) yang masih muda ketika itu juga adalah ma’sum, namun oleh kerana mandat Imamah itu belum dipegang oleh mereka, maka ilmu Rasulullah(s) tidak mereka punyai. Apa yang mereka ada hanyalah setakat mana yang diajarkan oleh Imam Zamannya, yakni Imam Ali(as).

Begitulah juga kesnya dengan Imam Ahmad(as). Beliau ma’sum(ditsabitkan melalui hadis wasiat) dan terjaga dari sebarang dosa dan kekotoran, namun ilmu beliau hanyalah setakat apa yang diperturunkan oleh Imam Zaman(aj).

Hakikat Keempat: Kemaksuman Tidak Boleh Diuji

Apabila dikatakan kepada mereka bahawa bahawa Imam Ahmad(as) ini ma’sum, terjaga dari dosa dan sebarang jenis kekotoran, maka lantas mereka menyatakan niat mereka untuk menguji kema’suman yang dipunyai beliau. Mereka ingin memantau atau mencari-cari kesalahan beliau. Apalah kejahilan yang mereka tampilkan ini. Sekali lagi metod mereka meleset dari ajaran Ahlulbait(as), kerana Aimmah sendiri menyatakan kema’suman ini harus ditsabitkan dengan nas, serta ianya tidak dapat dinilai dengan mata kasar.


Imam Zainal Abidin berkata: “Para Imam dari kalangan kami semestinya maksum. Kemaksuman bukanlah satu ciri-ciri luaran yang dapat dikenalpasti, oleh sebab itu ia perlu dinukilkan di dalam Nas.” Beliau kemudian ditanya, “Wahai anak Rasulullah(sawa), apakah yang dimaksudkan oleh maksum?” Beliau menjawab, “Ia adalah ciri orang yang memegang kuat tali Allah, dan tali Allah ialah al Quran. Mereka tidak berpisah antara satu sama lain sehingga hari kebangkitan, dan Imam ialah pemandu ke arah(kefahaman) Al Quran, Al Quran pula ialah panduan kepada para Imam, yang merupakan maksud kepada firman Allah swt, “Sesungguhnya Al Quran itu adalah panduan ke jalan kebenaran.” [Ma`ani al-Akhbar, ms. 132, no. 1]

Hadis di atas sudah sangat jelas sehingga tidak lagi memerlukan kepada apa-apa penjelasan.

Hakikat Kelima: Dimensi Ilmu Aimmah(as): Waktu Kesempurnaan Ilmu Seorang Imam

Ana telah terangkan dalam hakikat sebelum ini bahawa ada beza antara kema’suman dan ilmu Aimmah(s). Jika seseorang itu ditsabitkan secara nas, maka kema’sumannya adalah dari kecil, namun ilmu ghaib(lihat definasi ilmu ghaib di atas) belum dipunyai olehnya. Makanya, bilakah waktunya seorang Imam itu menjadi seorang a’lam sepenuhnya dengan ilmu ghaib selayaknya sebagai seorang hujjah rujukan para makhluq di muka bumi?

Kembalilah kepada hadis Ahlulbait(as) yang ana ambil dari Kitab al Kafi, Kitab al Hujjah Bab 52:

(293)-1. Muhammad bin Yahya, daripada Ahmad bin Muhammad, daripada al-Hasan bin Sa‘id, dariapda Ali bin Asbat, daripada al-Hakam bin Miskin, daripada sebahagian sahabat kami berkata: Aku telah berkata kepada Abu Abdillah a.s tentang bilakah [imam] yang akhir mengetahui apa yang ada pada [imam] yang pertama? Beliau a.s telah berkata: Pada minit akhir sebelum pemergian rohnya.

(294)-2. Muhammad, daripada Muhammad bin al-Husain, daripada Ali bin Asbat, daripada al-Hakam bin Miskin, daripada ‘Ubaid bin Zurarah dan kumpulan bersamanya berkata: Kami telah mendengar Abu Abdillah a.s telah berkata: Orang yang selepas imam mengetahui ilmu imam sebelumnya pada minit akhir sebelum pemergian rohnya”

Jadi, seorang Imam itu mewarisi ilmu dari Imam sebelumnya di masa kewafatannya. Tidak kiralah berapa pun umur Imam yang baru itu, beliau akan mewarisi ilmu kepunyaan bapanya. Kes ini dapat dilihat dalam contoh Imam Muhammad al Jawad(as), yang mana disebabkan oleh kewafatan bapanya ketika beliau masih kecil, namun disebabkan hukum ilmu Aimmah akan diwarisi dengan wafatnya Imam yang akhir, maka dapat kita lihat Imam Al Jawad sungguh berilmu dan mampu berdebat dengan ulama senior di zamannya. Ini di sebabkan oleh ilmu yang beliau warisi dari bapanya. (Boleh baca kisahnya di sini)

Maka ilmu Imam Ahmad(as) akan menjadi sempurna selayaknya sebagai Hujjah Allah apabila tiba masanya seperti yang diriwayatkan dalam hadis wasiat tersebut:

Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman. (Ghaibah at Tusi)


Kesimpulan

Ana simpulkan beberapa point berikut berdasarkan lima hakikat di atas:

1) Imam Ahmad masih belum lagi menjabat jabatan Imamah.

2) Ilmu seorang Imam diwarisi dengan kewafatan Imam sebelumnya.

3) Kema’suman dan dimensi ilmu seorang Imam adalah dua isu yang berbeda.

Wallahua’lam

al faqir dan jahil: Ibnu Azmi al Haidari


2 ulasan:

  1. siapa ahmad hasan..imam tu siapa...?apa maksum2 ni..apa dalil nya ni...pelik ajaran nii

    BalasPadam
  2. siapa ana tu? simpulkan..mcm mana boleh simpulkan..guna ilmu ke akal ke atau andaian..tadi tengok awk akata andai...so...ni ilomu betul ke merapu ni..?? jelaskan..

    BalasPadam