Sabtu, 4 Januari 2014

BICARA FB TERKINI IMAM AHMAD AL HASSAN (AS) SEMPENA MEMPERINGATI KEWAFATAN NABI (SAW)

JALAN KAMI (AHLULBAIT AS) DALAM MENJAWAB KERAGUAN-KERAGUAN YANG DITIMBULKAN TERHADAP AL-QURAN.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Semoga Allah membesarkan ganjaran kalian dalam memperingati kesyahidan Muhammad Rasulullah (saw). Insan suci yang layak menduduki makam terpuji dan tertinggi di sisi Allah SWT kerana kesucian dirinya. Pada hari ini, kita dapati bahawa risalah Muhammad (saws) yang terkandung di dalam Quran itu terdedah kepada celaan dan keraguan, secara khususnya kepada Allah SWT. Topik celaan ini berkisar tentang bahasa Arab, bahawa ungkapan-ungkapan di dalam Quran itu adalah lemah (dari sudut bahasa Arab) dan bertentangan dengan kaedah-kaedah tatabahasa Nahu dan I’rab, atau tidak bertepatan dengan Balaghah pada sesetengah ayat. Malah, kata-kata dan syair Arab lebih fasih daripada Quran, seperti kata-kata Umru al-Qays di dalam rangkap syairnya:

مِــكَــرٍّ مِــفَــرٍّ مُــقْــبِــلٍ مُــدْبِــرٍ مَــعــاً
كَــجُلْـمُوْدِ صَـخْرٍ حَطَّهُ السَّـيْلُ مِنْ عَلِ
.... الخ

Beberapa hari terdahulu, beberapa orang ansar telah datang melawatku (semoga Allah memelihara mereka) dan mereka telah menunjukkan kepadaku sebuah video seorang syeikh syiah yang bernama: Sayyid Ahmad Al-Qabanji, yang mana dia telah mencela Quran yang dinisbahkan kepada Allah. Hakikat metod celaannya adalah tidak berbeza dengan metod para Wahabi dan para marajik syiah atau yang mewakilinya di dalam saluran tv satelit, ketika mencela dakwah yang penuh barakah ini dengan penuh tipu daya dan pembohongan-pembohongan. Apa yang dinamakan sebagai bertentangan dengan kaedah-kaedah tatabahasa dan balaghah bahasa Arab seperti celaan terhadap cara bacaan Ahmad Al Hassan bagi kalimah ضيزى (Dhaiza, tidak sepertimana bacaan yang biasa “Dhiza”) dan tohmahan-tohmahan seumpamanya bagi memperdayakan orang-orang yang jahil dengannya. Lantas berkata kepada mereka bahawa Ahmad Al Hassan tidak mengetahui dan tidak fasih berbahasa Arab. Kejahilan mereka dengan kaedah-kaedah induktif bahasa Arab telah disingkapkan oleh orang-orang mukmin dan sebahagian orang mukmin ada yang memegang ijazah tertinggi di dalam bahasa Arab, serta profesor-profesor di universiti-universiti di iraq. Alhamdulillah, mereka telah menjelaskan kejahilan orang-orang ini dengan kaedah-kaedah induktif bahasa Arab dan hattakan dengan tujuh bacaan Quran yang berbeza, serta wujudnya bacaan (qiraat) Ahlulbait (as) yang telah disebutkan dalam banyak riwayat dan ianya berbeza dengan tujuh cara bacaan Quran yang masyhur.

Sekarang telah sampai giliran mereka untuk memberikan jawapan balas, kami menantikan jawapan balas para Wahabi dan para marajik (atau yang membela mereka untuk mencela dakwah kebenaran atas asas bertentangan dengan bahasa Arab) secara terperinci . Saya ulangi lagi, jawapan balas secara terperinci atas setiap celaan yang dilontarkan oleh Ahmad Al-Qabanji terhadap bahasa Arab dan kefasihan Quran. Begitu juga celaan-celaan penganut Kristian terhadap Quran bahawa ia bertentangan dengan bahasa Arab, kurang balaghahnya dan lemah ungkapan-ungkapannya. Barangkali tidak perlu diterangkan bahawa jawapan balas ini mestilah dilakukan dengan mengambil kesemua celaan ini dan menjawabnya satu-persatu. Bukannya sepertimana yang dilakukan oleh sesetengah orang yang lemah akalnya, apabila mengambil ungkapan daripada Quran yang tidak ada seorang pun yang mencelanya dan berkata bahawa Quran adalah kata-kata yang paling tinggi balaghahnya dan sebagainya. Oleh itu, yang dituntut bukanlah memastikan kefasihan dan ketinggian balaghah sebahagian ungkapan Quran, kerana ini tidak pernah didahulukan atau dikemudiankan dalam menjawab keraguan-keraguan terhadap ungkapan-ungkapan lainnya. Tetapi yang dituntut adalah jawapan balas secara terperinci terhadap celaan-celaan yang dilontarkan oleh para penganut Kristian serta sayyid Ahmad al-Qabanji dan lain-lainnya. Atau dengan kata lain menyekat Quran daripada celaan dan menjawab celaan tersebut dengan jawapan ilmiah, kami menantikan jawapan mereka.

Saya memberi amaran, sekiranya mereka menjawab dengan cara yang sama sepertimana kami telah menjawab keraguan-keraguan mereka apabila mereka menimbulkan keraguan terhadap kami dan terhadap dakwah kebenaran ini, maka jelaslah bahawa merekalah sebenarnya dajjal dan menyukat dengan standard mereka di dalam agama. Mereka meragui dengan keraguan-keraguan yang mereka yakini bahawa ianya tidak mempunyai sebarang nilai dan keraguan mereka hanya disebabkan oleh satu sebab sahaja iaitu untuk memperdaya dan memperbodohkan orang ramai, tidak lebih daripada itu. Akhirnya, saya peringatkan dan ulangi sekali lagi bahawa jawapan balas mereka ini adalah wajib dan tetap ke atas mereka, kerana mereka menganggap kaedah-kaedah induktif bahasa Arab sebagai suci dan terpelihara, serta para maksumin tidak dibenarkan bersalahan dengannya, maka bagaimana pula fikiran kamu dengan Allah SWT? Justeru, jika mereka meninggalkan jawapan balas secara rasmi bermakna mereka telah mengenepikan keimanan mereka terhadap Quran dan menghukumkan bahawa ia bukanlah daripada Allah, seterusnya mengenepikan keislaman mereka dengan tangan-tangan mereka sendiri.

Ini adalah video yang menjelaskan keraguan-keraguan para wahabi dan sebahagian marajik syiah, atau yang membela mereka daripada kalangan orang-orang berserban yang jahil terhadap bacaan Quran Ahmad Al Hassan di dalam saluran-saluran tv satelit dan saluran media lainnya, yang berkata-kata bahawa Ahmad Al Hassan tidak bagus bahasa Arabnya, dan jawapan balas sebahagian orang yang beriman dengan dakwah kebenaran ini ke atas mereka, serta penjelasan kejahilan mereka tentang kaedah-kaedah induktif bahasa Arab dan tujuh bacaan Quran:
http://www.youtube.com/watch?v=qC9TSRFuk0Q

Ini pula adalah video Ahmad Al-Qabanji yang mencela kefasahan dan tatabahasa Arab di dalam Quran:
http://www.youtube.com/watch?v=Kk_KS1KrPWA

Ini juga adalah video lain bagi Ahmad al-Qabanji:
http://www.youtube.com/watch?v=Kk_KS1KrPWA

Terdapat terlalu banyak celaan terhadap pertentangan Quran dengan tatabahasa Arab (nahu), balaghah dan fasahah yang biasa dikemukakan. Ini adalah antara contohnya, di dalam dua ayat Quran, di satu ketika disebutkan الصابئين dan diketika lain pula disebutkan الصابئون, sedangkan kedudukan sebenar dari segi nahu (tatabahasa Arab) dan kaedah bahasa Arab adalah satu:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ...البقرة:62

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالصَّابِؤُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وعَمِلَ صَالِحاً فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ...المائدة : 69

Saya tutup bicara kali ini dengan penjelasan jalan kami dalam jawapan balas kepada Ahmad al-Qabanji dan apa yang dilontarkan oleh para penganut Kristian serta selain mereka, yang meragui tentang al-Quran dan kebenarannya yang dinisbahkan kepada Allah, melalui celaan terhadapnya samada dari segi nahu, balaghah atau bersalahan dengan kaedah bahasa Arab secara umumnya, mana-mana individu mungkin boleh menjumpainya dalam kitab-kitab saya. Kami tidak beriktikad dengan kesucian bahasa dan kami berkeyakinan bahawa ianya tertakluk kepada peraturan evolusi alam semesta secara umum. Kebenaran iktikad ini bertepatan dengan kesahihan penetapan teori evolusi yang telah saya jelaskan di dalam kitab “wahm al-Ilhad” (Delusion of atheism) secara terperinci dan tidak bernilainya jawapan balas orang-orang jahil yang meraguinya. Dengan ini berlakulah kesederhanaan dalam kepercayaan bahawa terdapat kaedah-kaedah yang terpelihara dan tetap bagi bahasa yang wajib diikuti. Kata-kata saya ini bukan hanya khusus untuk bahasa Arab sahaja, tetapi merangkumi mana-mana bahasa manusia dan haiwan umumnya.

Sekiranya perkara ini telah dipastikan secara saintifik dan bertukar menjadi benar sekarang, maka sesungguhnya Imam Sadiq (as) telah menjelaskannya sejak lebih seribu tahun yang lalu bahawa betapa tidak bernilainya kepercayaan tentang wujudnya kaedah-kaedah yang tetap atau terpelihara untuk bahasa Arab dan bahasa-bahasa lainnya.

Telah berkata Muhammad bin Muslim: Abu Abdillah (as) telah membaca: ولقد نادانا نوحاً
Aku berkata:” نوح” (Nuhun). Seterusnya aku berkata: “Dijadikan aku tebusanmu, sekiranya kamu melihat pada ini yang aku maksudkan adalah tatabahasa Arab.”
Lalu beliau (as) menjawab: “Hindarkan aku dari bau tengik kamu” (Mustadrak Al-Wasail, jilid 4, ms 278)

https://www.facebook.com/Ahmed.Alhasan.10313/posts/612431102137890

Tiada ulasan:

Catat Ulasan