Pembahagian pertama: Riwayat-riwayat yang menjelaskan bahawa para Aimmah AS adalah 12 orang, iaitu: Imam Ali bin Abi Talib, Imam Hassan Al-Mujtaba, Imam Hussein As-Syahid, Imam Ali bin Hussein, Imam Muhammad bin Al-Baqir, Imam Jaafar As-Shadiq, Imam Musa Al-Kazhim, Imam Ali Ar-Ridho, Imam Muhammad Al-Jawad, Imam Ali Al-Hadi, Imam Hassan Al-Askari dan Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi alaihimussalam.
Riwayat-riwayat yang
menjelaskan bilangan para Imam maksumin AS, datang dengan lafaz-lafaz yang
berbeza iaitu:
1.
Duabelas khalifah: Daripada Abdul Malik bin Umair, daripada Jabir bin
Samrah (radiyallahu anhu), telah berkata:
Aku bersama bapaku berada di sisi Rasulullah SAW, lalu aku mendengar
baginda bersabda: sesudahku duabelas orang khalifah. Kemudian baginda
memperlahankan suaranya, lantas aku bertanya kepada bapaku: Apa yang baginda
katakan ketika memperlahankan suaranya? Bapaku berkata: baginda bersabda:
kesemua mereka adalah daripada Quraish.[1]
2.
Duabelas Amir: Diriwayatkan oleh Ahmad di dalam musnadnya, berkata: Bapaku
menceritakan kepadaku, daripada Sufyan bin Uyaynah, daripada Abdul malik bin
Umair, berkata: Aku mendengar Jabir bin Samrah As-Siwai berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda: Urusan ini akan berterusan hinggalah tegaknya duabelas
amir. Kemudian baginda berbicara dengan suara yang tidak aku dengari, lantas
aku bertanya kepada bapaku apa yang dikatakan baginda? Bapaku berkata: Kesemua
mereka adalah daripada Quraish.[2]
3.
Duabelas lelaki: Abu Umair menceritakan daripada Sufyan, daripada Abdul
Malik bin Umair, daripada Jabir bin Samrah, berkata: Aku mendengar Nabi SAW
bersabda: Urusan manusia akan terus berjalan dengan 12 orang lelaki sebagai
wali mereka. Kemudian Nabi SAW berbicara dengan perkataan yang tidak aku dengari,
lantas aku bertanya kepada bapaku, apakah yang dikatakan oleh Rasulullah SAW?
Lalu bapaku berkata: Kesemua mereka adalah daripada Quraish.[3]
4. Duabelas pembicara (muhaddathan): Imam Baqir AS berkata: Duabelas orang
pembicara daripada kami.[4]
5. Duabelas Mahdi: Imam Hussein AS berkata: Duabelas Mahdi daripada kami,
yang pertamanya adalah Amirul Mukmin Ali bin Abi Talib dan yang terakhir adalah
anakku yang kesembilan, dia adalah yang bangkit dengan kebenaran.[5]
6.
Duabelas Imam: Nabi SAW telah bersabda: Wahai Ali, bahawasanya sesudahku
akan ada duabelas Imam dan sesudah mereka 12 Mahdi.[6]
7.
Duabelas Naqib: Syeikh Kulayni meriwayatkan dengan sanad daripada Abi
Jaafar AS, berkata: Rasulullah SAW bersabda: Dari kalangan anak keturunanku
duabelas orang ketua (naqib), Berketurunan Mulia (nujaba’), pembicara
(muhaddathun), pemberi faham (mufhamun), yang akhir dari kalangan mereka adalah
pendiri (Qoim) kebenaran yang akan memenuhkannya (bumi) dengan keadilan
sebagaimana ia dipenuhi dengan kekejaman.[7]
Kesemua ungkapan ini
walaupun berbeza lafaz, tetapi ia membawa maksud yang satu iaitu, duabelas
orang Imam, yang pertamanya adalah Ali bin Abi Talib AS dan yang terakhir
adalah Muhammad bin Hassan Al-Askari AS.
Pembahagian Kedua: Riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa para Imam itu tigabelas orang adalah seperti berikut:
1. Diriwayatkan oleh Syeikh Al-Kulayni dengan sanadnya daripada Zararah,
berkata: Aku telah mendengar Abu Jaafar AS berkata: Duabelas daripada keluarga
Muhammad, kesemua mereka adalah pembicara (muhaddath) daripada Rasulullah SAW
dan anak keturunan Ali, Kedua-dua mereka Rasulullah dan Ali AS adalah bapa…[8]
2.
Diriwayatkan oleh Syeikh Al-Kulayni dengan sanadnya daripada Abi Jaafar
AS daripada Jabir bin Abdullah Al-Ansari, berkata: Aku telah masuk berjumpa dengan
Fatimah AS dan diantara kedua tangannya ada papan (lawh) yang tertulis padanya
nama-nama wasi dari anak keturunannya, lantas dia mengira duabelas orang, yang
terakhir daripada mereka adalah Al-Qoim AS, tiga daripada mereka adalah
Muhammad dan tiga daripada mereka adalah Ali.[9]
3.
Diriwayatkan oleh Syeikh Al-Kulayni dengan sanadnya daripada Abi
Al-Jarud, daripada Abi Jaafar AS, berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Aku
dan duabelas orang daripada anak keturunanku dan kamu Ali adalah pengikat bumi,
bererti pasak dan gunung-ganangnya. Dengan kami lah Allah memasakkan bumi supaya membinasakan penduduknya, apabila wafat
yang keduabelas daripada anak keturunanku, maka binasalah bumi beserta
penduduknya…[10]
4.
Syeikh Kulayni meriwayatkan dengan sanad daripada Abi Jaafar AS,
berkata: Rasulullah SAW bersabda: Dari kalangan anak keturunanku duabelas orang
ketua (naqib), berketurunan baik-baik (nujaba’), pembicara (muhaddathun),
pemberi faham (mufhamun), yang terakhir daripada mereka adalah pendiri
kebenaran yang akan memenuhkannya (bumi) dengan keadilan sebagaimana ia
dipenuhi dengan kekejaman.[11]
Riwayat pertama
menyebutkan duabelas orang pembicara daripada anak keturunan Rasulullah SAW dan
Ali bin Abi Talib AS. Oleh itu, para pembicara adalah duabelas orang selain daripada
Ali bin Abi Talib AS kerana dia adalah bapa kepada duabelas orang ini seperti
dalam riwayat. Setelah mengecualikan Imam Ali AS, maka siapakah duabelas orang
ini?
Riwayat kedua menyebutkan Jabir bin Abdullah Al-Ansar telah melihat papan tulis yang ada di tangan Fatimah yang mengandungi nama-nama wasi daripada anak keturunannya, mereka dalah duabelas orang, yang pasti Ali bukanlah anaknya. Oleh itu, dengan menambahkan Ali bin Abi Talib AS bilangan wasi-wasi menjadi tigabelas orang.
Dalam riwayat ketiga,
Nabi SAW berkata kepada Ali AS: Sesungguhnya aku dan dan duabelas orang
daripada anak keturunanku, bererti duabelas orang daripada anak keturunan Nabi
SAW, dan sudah pasti Ali bin Abi Talib AS bukanlah anak Nabi SAW. Disebabkan
itu baginda bersabda: “Kamu wahai Ali” dan dengan menambahkan Ali ke dalam
bilangan wasi-wasi yang merupakan anak keturunan Nabi SAW, maka jumlahnya
menjadi tigabelas orang.
Dalam riwayat keempat
pula, Nabi SAW bersabda duabelas orang daripada anak keturunannya adalah ketua
(naqib) dan mereka adalah pembicara dan pemberi faham. Sekiranya kita
menambahkan Ali bin Abi Talib AS yang bukan daripada anak keturunan Nabi SAW ke
dalam bilangan yang disebutkan, maka bilangannya menjadi tigabelas orang.
Pembahagian Ketiga:
Riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa para Mahdiyyin yang akan memerintah
bumi selepas Imam Mahdi AS adalah duabelas orang, antaranya:
1. Nabi SAW bersabda: Wahai Ali, bahawasanya akan ada sesudahku duabelas
orang Imam dan sesudah mereka duabelas orang Mahdi..[12]
2.
Daripada Imam As-Shadiq AS: Sesungguhnya daripada kami duabelas orang
Mahdi, daripada anak keturunan Hussein AS sesudah Al-Qoim.[13]
3. Abu Basir berkata: Aku telah berkata kepada Imam Jaafar bin Muhammad As-Sadiq
AS: Wahai anak Rasulullah SAW, aku telah mendengar daripada bapamu AS berkata:
Akan ada duabelas Imam selepas Qoim AS. Lalu Imam Sadiq AS menjawab: Sesungguhnya
beliau berkata: Duabelas Mahdi dan tidak berkata: duabelas Imam, kerana mereka
adalah satu kaum daripada Syiah kami yang menyeru manusia kepada wilayah kami
dan mengenali hak kami.[14]
Pembahagian keempat: Riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa sebelas orang Mahdi, adalah:
1.
Daripada Abu Hamzah, daripada Abi Abdullah AS mengatakan di dalam hadis
yang panjang: Wahai Abu Hamzah, sesungguhnya daripada kami sebelas orang Mahdi,
daripada anak keturunan Hussein AS sesudah Qoim.[15]
Pembahagian kelima:
Riwayat yang menunjukkan bahawa para Imam itu adalah duabelas orang dan para
Mahdiyyin itu duadelas orang, iaitu riwayat wasiat:
1.
Daripada Abi Abdillah a.s, daripada bapa-bapanya terdahulu, daripada
Amirul Mukminin Ali a.s, telah berkata: Rasulullah SAWA telah bersabda kepada
Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai Bapa Hassan (Ali a.s) bawakan lembaran
tulis dan dakwat, maka Rasulullah SAWA mencatatkan wasiatnya sehinggalah ia
sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Bapa Hassan sesungguhnya akan
ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi.
Engkau wahai Ali adalah yang pertama dari duabelas imam tersebut. Dan hadis
tersebut berterusan sehingga sampai kepada sabda, dan hendaklah diserahnnya
kepada anaknya Muhammad Al Mustahfiz dari keluarga Muhammad alaihis salam.
Begitulah duabelas orang Imam, setelah itu akan adanya duabelas Mahdi. Maka
apabila maut menghampirinya, hendaklah dia serahkannya (wilayah) kepada anaknya
Mahdi yang pertama, baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama bapaku
iaitu Abdullah dan Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan dia adalah
yang pertama beriman.[16]
[1]
Yanabi’ Al-Mawaddah li zawil Qurba, jilid 2, ms 315
[2]
Musnad Ahmad, jilid 5, ms 97 dan 101.
[3]
Sahih Muslim, jilis 6, ms 3.
[4] Al-Imamah wa At-Tabshirah, ms 2.
[5] Al-Imamah
wa At-tabshirah, ms 2.
[6]
Ghaybah As-Syeikh At-Thusi, ms 150.
[7]
Al-Kafi, jilid 1, ms 534.
[8]
Ak-Kafi, jilid 1, ms 531.
[9]
Al-Kafi, jilid 1, ms 531.
[10]
Al-Kafi, jilid 1, ms 534.
[11]
Al-Kafi, jilid 1, ms 534.
[12]
Ghaybah Syeikh At-Thoosi, ms 150.
[13]
Mukhtashar Bashair Ad-Darajat, ms 182. Bihar Al-Anwar, jilid 53, ms 148.
[14] Mukhtashar
Bashair Ad-Darajat, ms 211.
[15]
Ghaybah At-Thoosi, ms 478.
[16] Bihar Al Anwar jilid 53 ms 147, Ghaybah Al
Toosi ms 150, dan Ghayat Al Maram jilid 2 ms 241.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan