Ahad, 17 Mac 2013

BAGAIMANA KITA MELAWAN KEAKUAN/EGO/ANA?

Petikan dari Kitab Al Mutasyabihaat karangan Imam Ahmad Al Hassan (as).

Soalan 107: 


Bagaimanakah kita melawan keakuan itu? 




Jawapan Imam Ahmad Al Hassan (as):


Melawan keakuan itu mempunyai dua sisi: yang pertama; di alam jasmani ini, dan Kedua; di kerajaan langit dan di alam rohani. Oleh itu, manusia terdiri daripada jasad dan ruh (atau jiwa dan ia adalah penutur yang tertanam di syurgawi pada tingkatan ruh yang paling bawah). 

- Adapun berjuang melawan keakuan di alam jasmani ini, maka ia hendaklah dilakukan dengan mempraktikkan akhlak mulia dan yang paling penting adalah kemurahan hati, Allah SWT berfirman: {..dan mereka mengutamakan [orang-orang Muhajirin], atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan [apa yang mereka berikan itu]} [1], dan kewajipan bagi orang-orang yang beriman itu adalah untuk membelanjakan di jalan Allah ke atas orang-orang fakir miskin dan ke atas golongan yang berjihad, serta mengadakan peruntukan yang diperlukan bagi mereka untuk melawan musuh Allah, dan sebaik-baik kemurahan hati adalah atas mereka yang kekurangan (mukmin) atau yang kurang (harta benda) di tangannya, {..dan mereka mengutamakan [orang-orang Muhajirin], atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan [apa yang mereka berikan itu]}

Dalam cara yang sama (kewajipan) ke atas mukmin untuk benci mengambil kesempatan ke atas mukmin yang lain atau (menubuhkan) pusat kepimpinan (untuk mengambil kesempatan), Hadis ini telah diriwayatkan dari Rasulullah (sawas) yang bermaksud: ("Barangsiapa yang mengambil kesempatan ke atas kelompok yang beriman itu dan dia sedar bahawa terdapat di dalamnya orang yang lebih baik dari dirinya, maka Allah akan terbalikkan dia ke hidungnya di dalam api neraka") [2]. Ini sudah mencukupi dan saya tinggalkan kepada orang-orang beriman (ansar) untuk menyelidiki dan menjelaskan perkara ini. 

- Adapun untuk melawan keakuan di alam rohani maka ia perlu dilakukan dengan merenung dan berfikir, Rasulullah (sawas) berkata kepada Ali (as) yang bermaksud: ("Wahai Ali, berfikir sejam adalah lebih baik daripada beribadah selama seribu tahun"). 

Wahai saudaraku yang beriman, marilah bersamaku agar kita dapat merenungkan keadaan kita yang amat memalukan di tangan Allah SWT, jadikanlah kami salah seorang dari kalangan mereka (yang sedar siapa diri mereka), anugerahkanlah anda sebagai salah seorang daripada 313, anugerahkanlah anda sebagai salah seorang daripada 12 pemimpin mereka, dan mereka adalah yang terbaik dari semua orang di bumi, Amirul Mukminin (as) berkata tentang mereka yang bermaksud: ("Semoga ayah dan ibuku dikorbankan bagi mereka yang sedikit, yang nama-nama mereka amat dikenali di langit dan tidak dikenali di bumi...") [3]. Mereka (as) berkata tentang mereka ini: ("Bumi menjadi bangga apabila mereka berjalan di atasnya") [4]. Imam Sadiq (as) menangisi buat mereka ini lebih daripada 1000 tahun yang lalu dan berdoa buat mereka, serta berkata yang bermaksud: ("Wahai Tuhan, jika Engkau mahu disembah di muka bumiMu, maka janganlah Engkau benarkan musuhMu menguasai mereka"). Sehinggakan Imam Sadiq (as) berkata yang membawa maksud: ("Mereka tidak akan menjadi seperti ini jika tidak kerana fakta bahawa mereka telah diciptakan dari cahaya yang diciptakan Muhammad (sawas) dan diciptakan daripada tanah lumpur yang Muhammad (sawas) telah diciptakan") [5]. 

Jadi renungkanlah kedudukan mereka berbanding dengan seluruh manusia dan dengan keseluruhan Syiah Ahlulbayt (as). Syiah diciptakan dari cahaya mereka (as) dan dari lumpur terbaik mereka (as). Manakala kesemua Syiah yang ikhlas, yang merupakan sahabat Qoim (as) adalah diciptakan dari cahaya yang telah dicipta Muhammad (sawas) dan dari lumpur yang telah diciptakan Muhammad (sawas). Dengan keutamaan yang hebat dan kedudukan yang tinggi ini beserta dengan hakikat bahawa mereka adalah dari orang-orang yang rapat (muqarrabin) dan Awliya Allah yang tidak mempunyai rasa takut dan tidak bersedih hati. Walaubagaimanapun, marilah bersama-samaku ke persembahan Hari kiamat untuk kita melihat keadaan mereka atau sebaliknya keadaan makhluk keseluruhannya kecuali Muhammad (sawas). Apabila berlakunya Kiamat, tiada siapa akan berani berkata-kata di hadapan Allah Allah sehinggalah Muhammad (sawas) sujud, sehinggalah memberi pujian kepada Allah, sehinggalah Muhammad berkata-kata dan memberi syafaat buat makhluk Allah dan hamba-hamba-Nya. Mengapa tiada siapa yang akan sujud, memberi pujian serta bercakap dalam keadaan itu melainkan selepas Muhammad (sawas) sujud, memberi pujian dan bercakap? 

Apakah kekurangan seluruh makhluk (keseluruhan) berbanding Muhammad (sawas)? Atau adakah wujud kezaliman di lapangan Allah SWT, Maha Tinggi dan Maha Besar Allah daripada demikian itu? 

Saudaraku yang dikasihi: 

Amirul Mukminin (as) adalah makhluk terbaik selepas Muhammad (sawas) berkata: ("Tuhanku, aku telah berlaku zalim kepada jiwaku kerana aku terlalu memandangnya, sudah tentu aku akan dibinasakan jika Engkau tidak mengampunkannya") [6] 

Dan jika anda merenungkan kenyataan saya sebelum ini, maka anda akan memahami bahawa Amirul Mukminin (as) memaksudkan setiap apa yang diperkatakan dengan perkataannya, maka bagaimanakah pula keadaannya untuk kita? 

Kebenaran inilah yang saya katakan buat anda: Bahawa manusia walaubagaimana tinggi kedudukan dan pangkatnya ketika berhadapan dengan Allah SWT, maka hendaklah dia menggigit jarinya merasa rugi dan kesal atas kurang rasa malunya kepada Allah SWT, Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pengasihani, Yang Maha Penyabar, Yang Maha Mulia, dan mengulangi kata-kata ini: 

"Betapa besarnya kerugianku daripada apa yang telah aku abaikan di sisi Allah sehingga datangnya hari Kiamat, dan segala pujian hanyalah bagi Allah." 


Ahmad Al Hassan 

_____________________ 

[1] Al-Quran: Surah Al-Hasyr (59: 9). 
[2] Lihat: Al-Ghadeer Sheikh Al-Ameeni: jilid 7, halaman 291. 
[3] Nahjul Balaghah: halaman 126, Khutbah187. 
[4] Lihat : Kamaal al-Din Wa Tamaam Al Ni'ma: halaman 673. 
[5] Al-Kafi: jilid 1, halaman 402, Hadis 5, dan di sini adalah riwayat yang lengkap untuk anda: 


("Dari Muhammad ibn 'Abd al-Khaliq dan abu Basir yang telah mengatakan seperti berikut: Abu' Abdullah (saw) berkata: Wahai abu Muhammad, di sisi kami ada rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah. Demi Allah, tidak mampu menanggungnya malaikat yang rapat dengan Allah dan tidak nabi yang diutuskan dan tidak juga orang beriman yang telah Allah uji hatinya dengan keimanan. Demi Allah, Allah tidak memberatkan sesiapapun atas yang demikian itu melainkan kami dan tidak memerlukan sesiapa untuk menyembahnya dengan cara itu kecuali kami. Di sisi kami ada rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah. Allah telah memerintahkan kita untuk menyampaikan, maka kami sampaikan daripada Allah Azza wa Jalla apa yang diarahkan kepada kami untuk menyampaikannya. Lalu kami dapati tidak pernah ada tempat letak yang sesuai baginya, tiada orang dan tiada pembawa yang sangggup membawanya sehinggalah Allah telah menciptakan kelompok-kelompok untuk tujuan itu. Mereka telah dicipta dari tanah liat yang telah diciptakan Muhammad dan keturunannya (as) dan dari cahaya yang Allah telah ciptakan Muhammad dan keturunannya (as). Dia menjadikan mereka dengan kelebihan rahmat-Nya yang Dia telah menjadikan Muhammad dan keturunannya. Kemudian kami sampaikan apa yang Allah telah perintahkan kami untuk sampaikanya, maka mereka menerima dan menanggungnya [maka kami sampaikan kepada mereka hal itu, maka mereka menerimanya dan menanggunya]. Disampaikan kepada mereka sebutan kami dan hati-hati mereka cenderung kepada makrifat kami dan hadith kami. Kalaulah mereka tidak dicipta daripada ini, sudah tentu mereka tidak akan menjadi seperti itu. Tidak, demi Allah, mereka tidak sanggup memikulnya." 



Kemudian Imam (as) berkata; "Allah telah mencipta kelompok-kelompok tertentu untuk neraka dan api. DIA kemudian memerintahkan kami untuk menyampaikan kepada mereka sepertimana telah kami sampaikan kepada mereka, tetapi mereka melihatnya sebagai menjijikkan, hati mereka merasa benci, mereka memulangkannya kepada kami, tidak sanggup memikulnya, membohonginya dan mereka berkata, "Mereka adalah ahli sihir dan pendusta. Kemudian paterikan hati-hati mereka dan menjadikan mereka lupa yang demikian itu. Kemudian Allah bukakan lidah mereka dengan beberapa kebenaran. Oleh itu, mereka bercakap tentangnya tetapi hati-hati mereka mengingkarinya. Untuk menjadi pembelaan buat Awliya-Nya dan orang-orang yang taat kepada-Nya. Kalaulah ia tidak kerana itu, maka tiada siapa yang akan menyembah Allah di muka bumiNya. DIA memerintahkan kami untuk menahan diri, merahsiakan dan menyembunyikan (dari bercakap tentang hal itu) daripada mereka. Maka mereka juga menyembunyikannya dari orang-orang yang Allah telah diperintahkan supaya ditahan (bercerita) tentangnya dan menyembunyikan dari orang-orang yang telah diperintahkan oleh Allah untuk disembunyikan dan ditahan (bercerita) tentangnya. Perawi telah berkata; bahawa Imam (as) kemudian mengangkat tangannya dan menangis, seraya berkata; "Wahai Tuhan, mereka ini adalah satu kumpulan yang sangat kecil, jadikanlah kehidupan kami sebagai kehidupan mereka dan kematian sebagai kematian mereka. Janganlah Engkau membuat musuh-mushMua menguasai ke atas mereka yang akan menyebabkan kami merasa sakit terhadap penderitaan mereka. Jika Engkau telah menyebabkan kesakitan kepada kami kerana penderitaan mereka, maka tiada siapa yang akan menyembah Engkau di muka bumiMu. Allah telah berselawat ke atas Muhammad dan keluarganya dan berilah kesejahteraan yang mensejahterakan") 

[6] Sebahagian dari Al Munajat Al Sha'baniya (Doa Sha'ban) oleh Amirul Mukminin (as), Dar Al Anwar: jilid 91, ms 97.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan