Insya Allah, yang kamu maksudkan
dengan soalan kamu adalah mereka yang beriman dengan Nabi Muhammad (sawas),
membantunya dan membantu agama Allah dengan segala apa yang dikurniakan oleh Tuhan
mereka, sehingga mereka disudahi dengan kesudahan yang baik dan meninggal dunia
atas mandat (wilayah) Wali Allah serta Hujah Allah dan Khalifah Allah pada
zaman mereka. Tidak diragu-ragu lagi bahawa mereka adalah orang-orang yang
terbaik di zaman mereka.
Tetapi jika kamu maksudkan semua yang beriman dengan
Nabi Muhammad (sawas) dalam tempoh masa tersebut, maka ketahuilah bahawa ada di
kalangan orang-orang yang beriman kepada Nabi Muhammad (sawas) yang murtad pada
masa hidup baginda dan sebahagian mereka pula murtad selepas kewafatannya.
Sebahagian mereka menzahirkan kemurtadan mereka dan sebahagian mereka pula
menyembunyikan ketidak imanan mereka. Di dalam Al-Quran menjelaskan tingkahlaku
orang-orang munafik, begitu juga di dalam kitab-kitab sirah di sisi Sunni dan
Syiah yang menyebut golongan yang murtad.
Semoga Allah mengurniakan taufik ke atas kamu, ketahuilah bahawa dunia
ini keseluruhannya adalah kejahilan melainkan tempat ilmu. Ilmu itu
keseluruhannya adalah hujah melainkan apa yang diamalkannya. Amalan itu
keseluruhannya adalah menunjuk-nunjuk (riya') melainkan apa yang dilakukan
dengan ikhlas. Ikhlas itu dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang
itu melihat apakah kesudahan baginya.
Dituntut ke atas kamu, sekiranya kamu ingin mengenal kebenaran supaya
mematuhi undang-undang Allah, yang diasaskanNYA sejak hari pertama dicipta Adam
(a.s) sebagai Khalifah Allah di muka bumiNYA:
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ
فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."
(Al Baqarah: 30).
Oleh itu, berimanlah dengan Khalifah-Khalifah Allah dan bantulah mereka
dengan segala apa yang dikurniakan oleh Tuhan kamu. Adapun selain mereka
(Khalifah-Khalifah Allah) ini, maka kamu tidak dipertanggungjawabkan untuk
beriman dengan mereka, samada mereka sahabat Nabi Muhammad (sawas) ataupun
selain mereka. Allah tidak akan menanyakan kamu melainkan keimanan kepada
Khalifah-KhalifahNYA di muka bumiNYA. Sekiranya kamu berkesudahan dengan baik
dan beriman dengan Khalifah-Khalifah Allah di muka bumiNYA pada zaman kamu,
maka kamu telah terselamat. Jika tidak maka nerakalah balasannya, semoga Allah
melindungi kamu daripadanya.
Undang-undang keimanan ini adalah sepertimana yang telah diperturunkan
Allah Taala, adakah kamu dapati padanya keimanan kepada sahabat rasul-rasul
iaitu Khalifah Allah di muka bumiNYA, firman Allah Taala:
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ
وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ
نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا
غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
"Rasul telah beriman kepada Al Qur’an yang diturunkan kepadanya dari
Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada
Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. [Mereka
mengatakan]: "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun [dengan yang
lain] dari rasul rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan
kami ta’at". [Mereka berdo’a]: "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan
kepada Engkaulah tempat kembali." (Al Baqarah: 285).
Diwajibkan ke atas kamu untuk beriman dengan penutup segala rasul
daripada Allah iaitu Muhammad. Para Imam adalah Khalifah-Khalifah Allah di muka
bumiNYA, yang mana mereka adalah utusan
Muhammad (sawas) kepada umat manusia. Mereka adalah 12 Imam dan 12 Mahdi
sepertimana dalam wasiat Nabi kamu Muhammad (sawas) yang dipindahkan oleh
Sheikh Tusi (semoga Allah merahmatinya), dan tiada seorang pun memindahkan
wasiat yang serupa di malam kewafatan baginda melainkan dia. Sedangkan Al Quran
mewajibkan wasiat di saat kedatangan maut:
كُتِبَ عَلَيۡكُمۡ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ
إِن تَرَكَ خَيۡرًا ٱلۡوَصِيَّةُ لِلۡوَٲلِدَيۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِينَ بِٱلۡمَعۡرُوفِۖ
حَقًّا عَلَى ٱلۡمُتَّقِينَ
"Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan
[tanda-tanda] maut, jika ia meninggalkan kebaikan, berwasiat untuk ibu-bapa dan
karib kerabatnya secara ma’ruf, [ini
adalah] kewajiban atas orang-orang yang bertakwa." (Al Baqarah: 180)
Oleh itu, kamu tidak dapat melarikan diri daripada menerima wasiat
tunggal ini dan barangsiapa yang menolaknya samada Sunni atau Syiah, maka dia
menuduh Nabi Muhammad (sawas) bertentangan dengan Al Quran. Dijauhkan baginda
daripada bertentangan dengan kata-kata Allah SWT.
Ahmad Al Hassan
Kitab Al Jawab Al Munir, jilid
keempat, ms 23.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan