Jawapan:
Wasiat Rasulullah tersebut tidak pula menyatakan anak kandungnya (Ibni Al Mubasyarah). Barangsiapa yang mengatakan kepentingan menyerahkan kepada anak kandungnya, hendaklah membawakan bukti-bukti mereka. Tiada pembuktian pada hujah mereka, bahkan pembuktian adalah sebaliknya bahawa Imamah adalah pada keturunan (al A’qab) dan keturunan kepada keturunan (A’qab Al A’qab).
Di dalam kitab Ghaibah Al Toosi pada halaman 226:
عن حماد بن عيسى الجهني قال : قال أبو عبد الله عليه السلام ، لا تجتمع الإمامة في أخوين بعد الحسن والحسين عليهما السلام ، إنما هي في الأعقاب وأعقاب الأعقاب
Dan di dalam kitab dan halaman yang sama juga disebutkan:
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : لا تعود الإمامة في أخوين بعد الحسن والحسين عليهما السلام أبدا ، إنها جرت من علي بن الحسين عليهما السلام كما قال عز وجل: "وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله من المؤمنين والمهاجرين" فلا تكون بعد علي بن الحسين عليهما السلام إلا في الأعقاب وأعقاب الأعقاب
والأعقاب: هم الأولاد. وأعقاب الأعقاب: أولاد الأولاد
Jelas sekali di dalam dua hadis di atas disebutkan perkataan keturunan (A’qab) sebanyak dua kali yang mengisyaratkan penerusan Imamah pada keturunan Imam Hussein (a.s) pada dua peringkat iaitu Imamah dan Hidayah atau Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi. Jika tidak sudah pasti mencukupi perkataan keturunan (A’qab) hanya disebutkan sekali sahaja bagi menghadkannya ke atas keturunan Imam Hussein (a.s) dan tidak memerlukan kepada pengulangan.
Diriwayat di dalam kitab Al Kafi oleh Syeikh Al Kulaini, jilid 1, halaman 535:
عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن الله تعالى أوحى إلى عمران أني واهب لك ذكرا سويا ... إلى قوله: فإذا قلنا في الرجل منا شيئا وكان في ولده أو ولد ولده فلا تنكروا ذلك
Riwayat yang lain di dalam kitab dan halaman yang sama menyebutkan:
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إذا قلنا في رجل قولا ، فلم يكن فيه وكان في ولده أو ولد ولده فلا تنكروا ذلك ، فإن الله تعالى يفعل ما يشاء
Tiada ulasan:
Catat Ulasan