Sabtu, 29 Disember 2012

KEBENARAN TENTANG TAWQI’ IMAM MAHDI (A.S) DAN TAQLID KEPADA MARAJI’


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih 

Muhammad bin Muhammad bin Isam Al-Kulaini meriwayatkan kepada kami dari Muhammad bin Yacob Al-Kulaini, diriwayatkan kepada kami dari Ishak bin Yacob, beliau berkata: Saya meminta Muhammad bin Uthman Al-Umari untuk menyampaikan surat ini, di mana saya bertanya tentang beberapa perkara yang saya kelirukan, jadi Tawqi’ telah diterima dengan tulisan Imam Zaman (a.s): "...Berkenaan perkara-perkara realiti yang berlaku, maka hendaklah merujuk kepada penyampai/periwayat hadith kami (ruwatu hadisina), kerana mereka adalah hujjahku ke atas kamu dan aku adalah Hujjah Allah atas kamu." 

Perbincangan tentang Sanad (Rantaian penyampai) Hadis: 

Ia dianggap lemah menurut ulama-ulama berikut: 

1 - Sayyid Al-Khumaini: (Sanad Tawqi’ adalah lemah). Al Ijtihad wal Taqleed, ms.100. 

2 - Muhammad Said Al-Hakim, selepas beliau menyebut beberapa hadis termasuk hadis Tawqi’: (Ditambah dengan fakta bahawa kesemua sanad-sanad hadis tersebut adalah). Misbah Al-Minhaj Al-Taqleed, ms 13. 

3 - Sayyid Al-Khoei: (ianya adalah lemah dari segi Sanad dan Matan (kandungan hadis). Bagi sanad adalah kerana Ibn Asim dan Ishak bin Yacob adalah majhul "tidak diketahui"). Kitab Al-Sawm oleh Sayyid Al-Khoei, jld.2, ms 83. 


Perbincangan tentang Matan (Kandungan) Tawqi’: 

1 - "penyampai Hadis kami": Tawqi’ mengarahkan kita untuk mengambil undang-undang agama kita dari penyampai Hadis, ia bermakna kita mengambil hadis yang dilaporkan dari ma'sumin (a.s) dan bukan dari mujtahid. Perbezaan antara keduanya adalah jelas. 

· Perawi-perawi Hadis melaporkan hukum-hukum dari Imam sepertimana ianya diriwayatkan. 

· Mujtahid menggunakan empat sumber atau lebih untuk mengeluarkan Fatwa: Al Quran, Sunnah, akal, ijma’. Oleh itu, ia bukan benar-benar tulen dari Thaqolayn. Pendapat dan Ijtihad termasuk di dalamnya. 

2 – Si penanya berkata: "Saya meminta Muhammad bin Uthman Al-Umari untuk menyampaikan surat ini, di mana saya menanya tentang beberapa perkara yang saya kelirukan, jadi Tawqi’ telah diterima dengan tulisan Imam zaman (a.s)." 

Perkara-perkara yang dikelirukan oleh Ishak bin Yacoob adalah pada masa Safir kedua iaitu Muhammad bin Uthman Al-Umari, bermakna kira-kira 50 tahun sebelum berakhir Ghaib Shugro dan di masa hayat Safir keempat. Oleh itu, penyampai Hadis yang dimaksudkan di sini adalah 4 Safir semasa keghaiban Shugro. Jika yang dimaksudkan adalah ulama semasa Ghaib Kubro, maka sepatutnya tandatangan dikeluarkan semasa hayat Safir terakhir! 

3 - Adakah umat Syiah di masa Ghaib kubro mempercayai bahawa Taqlid adalah wajib ke atas mereka? 

Jawapannya adalah tidak, kerana pertama kali Taqlid itu diwajibkan adalah kurang dari seratus tahun yang lalu oleh Kathem Al-Yazdi yang meninggal dunia pada tahun 1919. Beliau yang memulakan bid'ah kewajipan Taqlid kepada bukan maksum. Manakala ulama Syiah sering menganggap Kathem Al-Yazdi seorang ulama yang korup dan ejen Inggeris, kerana beliau telah menyerahkan kunci kota Najaf kepada Inggeris dan menerima pemerintahan Inggeris selepas beliau menjatuhkan hukuman bunuh kepada pemimpin Revolusi Najafi pada tahun 1917. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan